Na doboš otišlo 1.600 limuzina

Pre nekoliko godina kupovina vozila na lizing izgledala je kao najjednostavnija stvar: potpišeš ugovor i voziš. Međutim, kriza je učinila svoje i broj stranaka koje ne mogu redovno da otplaćuju lizing konstantno raste. Podaci udruženja lizing kuća govore da je za sedam godina sklopljeno oko 60.000 ugovora o finansijskom lizingu vozila. U poslednje tri godine, zbog neizmirenih obaveza, vraćeno je 1.600 vozila, ili tri odsto u tom periodu. Ne samo što se stari automobili vraćaju nego se i novi ređe uzimaju. Tako podaci Udruženja banaka govore da je na samom kraju prošle godine kod nas broj sklopljenih ugovora o lizingu bio 14.485, a poslednjeg dana oktobra 12.055.

Pitanje zašto je manje ugovora i o oklevanju budućih klijenata predsednik Asocijacije udruženja lizing kuća kod nas Bojan Baša objašnjava da je u privredi povećana nelikvidnost, a da građani češće ostaju bez posla. Posledica je neredovno servisiranje obaveza, vraćanje predmeta uzetih u lizing, a i oprez da se uđe u novi posao.

Da bi osigurale plasman, ove kuće se snalaze. Tako je “Zastava – Istrabenc lizing” sklopila ugovor s Fondom za razvoj Srbije o ustupanju “punta”. Posao ide dobro, a njihovo iskustvo govori da i građani i privreda svoje obaveze servisiraju na vreme.

– Za nabavku “punta” se odlučuju uglavnom predstavnici srednje klase, a oni dobro vode računa o svojim mogućnostima. Uslovi koje imamo za ovaj posao su povoljni: lizing naknada na godišnjem nivou, što je pandan kamati kod kredita, iznosi 4,5 posto i vezana je za evro kao i slični zajmovi. Rezultat: nemamo nijedan vraćeni “punto” zbog neizmirenih obaveza. Osim našeg “punta”, u lizing dajemo i privredna vozila, a i krave – kaže direktor ove kuće Božidar Milojčić.

Kakva je perspektiva lizinga kod nas? Kompanije koje se njime bave traže da im se odobri lizing nekretnina. Iz Narodne banke Srbije stigao je pozitivan odgovor, a ostaje da se naši propise promene i usklade da bi ovaj posao bio moguć. Dotle…

Dok jedni vraćaju automobile kupljene na lizing, drugi ih kupuju. Istraživanje urađeno preko sajta “Doboš“ govori da su cene ovih vozila, shodno kvalitetu i godištu, iste kao i kod uvoznih polovnih autompbila. Ali smatraju da ima i prednosti. Korisnici lizing vozila obavezni su da ih redovno pregledaju kod ovlašćenih servisera, da u slučaju kvara ugrađuju samo originalne rezervne delove i da imaju kasko-osiguranje. Kod drugih plovnih vozila ovakvih garancija da je kupac vodio računa o vozilu nema pa je i rizik koji novi gazda na sebe preuzuma veći.

Cene vraćenih vozila su različite. Na “Dobošu” se nude “mercedes” po 30.000 evra, “sitroen” za 7.000 i škoda od 12.000. Na parkingu “Zastava – Istrabenca” nude” jugo” i “stojadin”, a cena je od 1.200 do 1.800 evra. U slučaju da kupac ne može da servivisa obaveze i vrati automobil, lizing rate se ne vraćaju, a najčešće kuće ne na plaćuju kaznene penale zbog neizmirenih obaveza.

Be the first to comment

Leave a Reply