Rastu rate za lizing

Građani koji su na lizing kupili auto pre tri godine, kada je evro bio 78 dinara, sada za ratu daju 30 odsto više zbog slabljenja kursa dinara. Plate su zamrznute, a vozila pojeftinila, pa mnogi vlasnici, umesto rate, bankama vraćaju ključeve od kola. Zbog nestabilnog kursa dinara mnogi građani koji su kupili kola na lizing, rate otplaćuju nepovoljnije nego što su očekivali. Tako, građanima koji su kola na ovaj način kupili pre tri godine, kada je evro bio 78 dinara, za ratu daju 30 odsto više dinara od prvobitne sume.
Na osnovu podataka Agencije za privredne registre i lizing kuća, od ukupnog broja automobila kupljenih na lizing, polovina su putnički automobili.
Uz to, statistika govori da kada je reč o raskidu ugovora, u dva od tri slučaja ugovor za lizing raskidaju vlasnici putničkih automobila.
Instruktor vožnje Žarko Minić izračunao je da za auto, umesto polovine, daje dve trećine svoje plate.
“Kada sam kupio automobil koštao me je 13.800 evra i prva rata mi je bila 14.000 dinara što je bilo pola moje plate, a sada je rata 19.800 dinara ili dve trećine moje plate. Automobil će me u otplati koštati 4.000 evra više zbog kursne razlike, rekao je Žarko Minić.
Automobili su zbog svetske krize u poslednje tri godine pojeftinili 20 do 30 odsto. Polovni i automobili stari dve do tri godine takođe su pali i do 50 odsto vrednosti, pa njihovom prodajom ne može da se otplati ni preostali dug banci ili lizing kućama.
“Pošto su automobili sada jeftiniji nego ikad, kupcima se ne isplati da prodaju auto i da vrate dug. Jedini izlaz je refinasiranje, odnosno da se rasprogramira dug na više rata i koristi vozilo”, rekao je Miloš Petrović iz Udruženja uvoznika automobila.
Ekonomisti kažu da će se problemi izazvani rastom kursa evra umnožavati, jer plate u dinarima nominalno ne rastu.
“Narodna banka bi trebalo da počne da vrši deevroizaciju kursa jer ćemo ovako imati velikih problema u budućnosti. Naročito se treba paziti da će kurs dinara rasti”, rekao je ekonomista Milan Kovačević.
U međuvremenu novi automobili sve češće se kupuju za gotovinu, jer niko nije siguran koliko će na kraju otplate koštati vozilo.
“Sada imamo više kupaca za keš nego pre dve tri godine, a glavni razlog je klizanje kursa i jako strogi uslovi da bi se krediti za vozila odobrili”, rekao je Dušan Cincar iz firme “Auto Čačak”.
Usled izuzetnog pojeftinjenja vozila i opreme koji budu vraćeni zbog raskida lizing ugovora, dešava se da vozilo staro samo nekoliko meseci lizing kući stvori gubitak veći od 10.000 evra.
Radi smanjenja štete, lizing kuće problem najčešće rešavaju prodajom za gotovinu, neke kuće prebacuju ta vozila u “rentakar” agencije ili, što je najređi slučaj, ponovno ga vraćaju na lizing.

Be the first to comment

Leave a Reply